teodorin

16 februarie 2019

Niciun comentariu

Microfranciza in turism

de Teodorin

Consultant în turism

 

Piata francizelor din Romania are o cifra de afaceri de aproximativ 3,3 miliarde de euro.

Tot mai frecvente pe piata de turism din Romania, francizele in turism reprezinta o varianta pentru agentiile de turism mici, aflate la inceput de drum. Franciza reprezinta o solutie si pentru agentia de turism consacrata, cu vechime pe piata turistica, dar care din diverse motive accepta sa devina francizatul unui mare touroperator.

Francize clasice, microfrancize, afaceri de familie

Ideea de franciza in turismul romanesc a aparut prin anii 2004-2005 cand s-au infiintat agentii de turism sub francize ale marilor touroperatori.

Fenomenul a luat amploare prin 2009-2010, cand dupa cateva falimente in domeniu, turistii au cautat siguranta, indreptandu-si privirile catre brandurile deja consacrate din turismul romanesc.

Dar a mai existat un element care a dus la dezvoltarea acestui fenoment: costurile tot mai ridicate de sustinere a unei retele propri de agentii de turism. Astfel ca anumiti touroperatori au inceput sa caute, sa identifice agentii de turism care pot lucra sub francize si astfel sa isi poata valorifica mai bine propriile produse turistice.

 

Avantajele francizei sunt multiple. Astfel exista posibilitatea de a utiliza numele agentiei francizoare, folosirea know-how-ului si tehnologiei aferente, sistemul de rezervari si suportul agentiei francizoare. In acelasi timp agentia francizata beneficiaza de exclusivitate teritoriala, primeste un user si o parola pentru intrarea in sistemul agentiei francizoare unde exista un sistem integrat performant pentru front si back-office; agentia francizata are acces la sistemul de rezervare pentru tour-operatori, acces la wholesalerii Hotelbeds si Gulliver’s Travel (GTA), utilizarea serviciului CRM (Customer Relationship Management) si avantajul de a folosi site-ul comun al agentiei francizoare.

 

In cadrul avantajelor francizei, mai putem vorbi si despre suportul agentiei francizoare ce include si accesul la baza de oferte turistice cu rezervari in timp real, training-ul personalului si promovarea si comunicarea ofertei agentiei prin diverse printuri, machete si participari la targuri de profil.  Mai exista o taxa lunara, negociata intre agentia francizoare si agentia fracizata si care este folosita pentru bugetul de marketing si publicitate.

 

Agentiile francizate lucrează pe contractele agentiilor francizoare, în relaţia cu turistii, astfel ca riscul pentru turist este practic susţinut de agentia francizoare, ca touroperator.

 

Agentia francizoare acorda agenţiilor francizate acelaşi program de formare ca şi propriei retele de ravanzatori, dar felul in care agentia francizata valorifica franciza depinde mult de calitatea managementului acesteia.

 

Valoarea pietei de francize in turismul romanesc este de aproximativ 10 milioane euro.

 

Am facut mai sus o trecere in revista a relatiei dintre francizor si francizat. Mai jos incep sa apara diferentele, care sunt foarte interesante.

 

Un foarte mare impediment este acela ca agentia francizata nu poate deveni, la randul ei, agentie francizoare. Si aici, reteaua se opreste, practic intr-o singura adancime sau pe un singur nivel de adancime.

Odata cu dezvoltarea masiva a internetului, dar mai ales a vanzarilor on-line, si conceptul de francize a trebuit sa se adapteze. Posibilitatea de a ajunge pe piete foarte indepartate si foarte diferite, datorita internetului, accesul tot mai facil al populatiei la serviciile de internet, a facut din francize un model de business la indemana oricui. Iar tot datorita internetului, viteza de multiplicare a unei francize a crescut extrem de mult.

 

Pentru ca o franciza clasica costa foarte mult – iar multi oameni nu au acesti bani –, dar si pentru ca vanzarile on-line deja domina in multe domenii, a fost creat cel mai avansat sistem multiplicabil: franciza alternativa sau franciza celor multi sau micro-franciza. Adica, un sistem de afacere pe care orice om obisnuit, de oriunde, il poate folosi, prin cea mai puternica forma de valorificare: cresterea exponentiala prin acumulare. Doar cu un calculator, acces la internet si o determinare de maratonist.

 

In Ziarul Financiar din 27 ianuarie 2016, este publicat un articol: “Francize low-cost sau cum sa pornesti la drum in business cu “doar” 25.000 euro”.  Si sunt enumerate o serie de francize care exista pe piata.

 

Avem mai jos un tabel cu franciza in turismul clasic (francize ce se adreseaza exclusiv agentiilor de turism) si micro-franciza Fireflies (care se adreseaza persoanelor fizice dar si celor juridice – in special agentiilor de turism mici, revanzatoare).

 

FRANCIZA

Agentii de turism clasice

Micro-franciza Fireflies

Utilizarea numelui entitatii francizoare

Da

Da

Folosirea know-how-ului si tehnologiei aferente

Da

Da

Sistemul de rezervari si suportul entitatii francizoare

Da

Da

Exclusivitate teritoriala

Da

Da

Necesitatea unui user si a unei parole de acces pe platforma

Da

Da

Sistem integrat performant pentru front si back-office

Da

Da

Folosirea site-ului comun al entitatii francizoare

Da

Da

Suportul entitatii francizoare

Da

Da

Training-ul personalului

Da

Da

Riscul pentru client este practic susţinut de entitatea francizoare

Da

Da

Mai jos urmeaza diferentele, pe care le las la aprecierea cititorilor
Plafon minim de vanzari lunare pentru francizat

Da

Nu

Entitatea francizata devine entitate francizoare

Nu

Da

Adancimea retelelor de revanzare si a entitatilor francizate

1 nivel

nelimitat

Taxa de intrare in francize, platibila o singura data.

Da. Variaza de la 1000 la 3000 euro

62 euro/an

Taxa lunara (pentru bugetul de marketing si publicitate).

Da

Nu

Investitia initiala necesara implementarii francizei, la entitatile nou infiintate (amenajare sediu, dotare, echipamente, reţelistică, decorare)

5.000-10.000 euro dar poate depasi si 25.000 euro

0

Redeventa lunare platita de entitatea francizata

Da. Variaza intre 300-500 euro

Nu

Turistii, clientii, pot fi francizati

Nu

Da

Turistii, clientii, pot deveni francizori

Nu

Da

Call center 7/24 in limba romana

Nu

Da

 

Circa 39% din tinerii sub 35 de ani din România doresc să-şi pornească propria afacere, iar 43% din români spun că nu ar renunţa la visul lor de a-şi deschide o afacere. Spune asta un studiu al Amway Global Enterpreneurship Report (AGER), o cercetare ştiinţifică comandată de Amway şi realizată la nivel internaţional, care scoate în evidenţă apetenţa oamenilor pentru dezvoltarea unor proiecte de antreprenoriat.

Dar sa vedem si alte date interesante privind afacerile.

Este deja un lucru stiut ca majoritatea (aprox. 80%) afacerilor mici esueaza in primii 3-5 ani. Aceste statistici sunt deprimante pentru persoanele interesate sa inceapa o noua afacere.

 

Altă cifră des întâlnită în studii și statistici spune că, din restul de 20% de afaceri rămase, 80% dau faliment înainte de a împlini 10 ani de existență. Cauza: fondatorii nu înțeleg cu adevărat modul cum funcționează afacerile.

Rezultatul este că, în interval de 10 ani, din 100 de afaceri nou înființate, doar 4 rămân „în picioare”.

 

Daca ce am spus mai sus ingrijoreaza, partea mai trista este alta…

Cel puțin 3 dintre cele 4 afaceri rămase rezistă numai datorită efortului susținut și a încăpățânării antreprenorului.

 

Concluzia?

Doar aproximativ 1% dintre afaceri funcționează autonom și produc valoare fără implicarea directă a inițiatorului, la 10 ani de la inființare.

Întrebarea care merită pusă aici este următoarea:

Îți dorești o astfel de afacere?

 

Dar mai este o problema, si anume aceea ca afacerea ta nu poate crește peste nivelul la care crești tu!

Deci, daca ai un cash indestulator, daca ai investit indeajuns in tine, daca sti foarte clar incotro te indrepti, daca ai deja un tipar de echipa cu care, impreuna, poti sa actionezi, da poti porni a astfel de afacere.

 

Ce vreau eu sa spun este faptul ca afacerile de tipul microfrancize sunt la indemna oricui, ca pot fi o scoala de business care “te obliga” cumva sa investesti in tine.

Aceste microfrancize, in comparatie cu afacerile clasice sau francizele traditionale, necesita o investitie foarte mica, un cash aproape inexistent si multa munca. Poate o munca mult mai grea pentru ca lucrezi cu mentalitatea omului, puternic afectata de anumite dogme.

 

Nu sunt eu cel mai in masura, deocamdata, sa dau sfaturi despre cum sa ajungi milionar, dar cartile se fac din carti, iar cunostintele acumulate, experientele traite, se transmit mai departe sau asa ar trebui. Iata cateva sfaturi, pe care le-am citit si eu undeva, despre cum sa-ti cresti veniturile. Sunt sfaturi de bun simt, nu trebuie sa fi milionar sa le pui in practica, si tin de o minima cultura de business:

  1. Concetreaza-te pe castig, adica creste-ti treptat venitul si repeta acest proces.
  2. Cauta mai multe surse de venit. Adica, nu sta numai in salariu, largeste-ti oportunitatile de a obtine venituri. Un tip, Thomas C. Corley, intr-un studiu facut pe milionarii care au ajuns la success prin forte proprii, spune ca multi dintre subiectii studiului am mai multe surse prin care isi obtin veniturile: 65% au trei surse de venit, 45% au patru surse de venit si 29% au patru sau mai multe surse de venit.
  3. Economiseste pentru a investi, nu economisi doar de dragul de a avea o rezerva de bani.
  4. Fii ferm atunci cand iei decizii. Atentia este o resursa fizica finita si poate bloca productivitatea. Accepta informatia, urmareste cu atentie informatia primita, bombardeaza sursa de informatii cu 1 milion de intrebari si apoi iei o decizie ferma.
  5. Investeste in tine, adica citeste cel putin 30 de minute in fiecare zi din orice domeniu. Consuma aceste cunostinte cum ai consuma aer.
  6. Stabileste-ti tinte si vizualizeaza modul in care le poti atinge. Banii nu apar pur si simplu. Trebuie sa lucrezi la acest aspect si sa faci un plan pentru a ajunge acolo unde ti-ai propus.

Bil Gates spune: “Daca te-ai nascut sarac, nu este vina ta. Daca mori sarac, este vina ta”.

 

Ceea ce faci in timpul tau liber este ceea ce te va elibera de la sclavie!

 

Da-i omului sarac pesti sa manance si sunt sanse mari sa moara la un moment dat de foame. Invata-l sa pescuiasca si vei imbogati pe cineva.

 

Aceste microfrancize pot creste foarte mult sau deloc, in functie de cat de mare este determinarea, dorinta de reusita.

Iar la final, va pot spune ca la baza relatiilor contractuale dintre agentia organizatoare si agentia intermediara se afla contractul de mandat. Acelasi contract de mandat il regasim si in relatia dintre partenerul Fireflies si compania Swiss Halley AG.

 

Cu prietenie,

Teodorin

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *