teodorin

10 decembrie 2018

Niciun comentariu

Turism și online, aproape sinonime?

de Traian Bădulescu

Consultant în turism

 

În ultimii 10-15 ani, tehnologia a revoluţionat enorm şi radical industria turismului. S-a dezvoltat internetul, care a favorizat apariţia sistemelor de

rezervări pentru bilete de avion, cazare, transport şi alte servicii turistice, au apărut din ce în ce mai multe companii aeriene low cost, iar turismul a devenit din ce în ce mai accesibil ca preţ şi ca modalităţi de deplasare. Din ce în ce mai puţini oameni care călătoresc au nevoie de vize pentru diverse destinaţii, iar când e nevoie de acestea, se obţin din ce în ce mai uşor.

Consultant în turism, consultant de călătorie, consultant de travel

Au apărut home based agents, agenţi de turism care lucrează de acasă şi au apărut agenţii de turism sau chiar agenţi de turism virtuali, care, prin comenzi vocale, caută cele mai bune soluţii de transport şi cazare şi îţi crează pachetul turistic.

 

Companiile aeriene, uneori şi lanţurile hoteliere, încearcă să concureze agenţiile de turism, formându-şi propriile agenţii. Vin vremuri grele pentru agenţii, deoarece de transportatori şi de cazare va fi mereu nevoie, însă agenţia va supravieţui doar dacă va asigura plus valoare şi consultanţă de calitate. Agenţia de turism va fi preţuită dacă va fi nevoie de munca unui om, numit consultant în turism, consultant de călătorie, consultant de travel.

 

La ora actuală, din ce în ce mai mulţi turişti folosesc sisteme de rezervări. În spatele multor sisteme se află, de multe ori, tot agenţii de turism, cu sediu, personal, call center.

 

Agenţiile de turism vor juca în continuare un rol important pe partea de corporate, evenimente şi grupuri  organizate (circuite, curse charter cu avionul sau autocarul etc.). Agenţiile de turism pot fi asimilate unui organizator şi efectuează muncă de consultanţă.

 

Cert e că pas cu pas, cu riscul de a supăra pe mulţi, dispare rolul de intermediar al agenţiei de turism. Repet, rămân rolurile de consultant specializat, de marketer şi de organizator (de chartere, de grupuri, de evenimente etc.). Transportatorii şi hotelierii, deci partea “hard” a turismului, pornesc un război cu partea “soft” a agenţiilor de turism, deşi, pe de altă parte, colaborează şi au nevoie unii de alţii.

 

Din ce în ce mai multe destinaţii vor fi asigurate de curse regulate şi low cost ale companiilor aeriene, din ce în ce mai multe hoteluri, mai ales lanţuri hoteliere, îşi vor dezvolta la maxim propriile sisteme de rezervări. Plus că au apărut site-uri gen booking.com, care nu se erijează în a fi agenţii de turism, ci doar site-uri de promovare, care încasează comisionul în urma plăţii directe către hotel.

 

De asemenea, au apărut sisteme de rezervări tip ”network marketing”, care au din ce în ce mai mulți membri și care îi permit fiecărui utilizator să dețină ”propria agenție de turism on-line”. Dintre aceaste doua-trei, se detașează, datorită sustenabilitații, a profesionalismului și a viziunii o companie elvețiană, aflată pe piața globală de turism on-line din 2011.

 

Platformele de rezervări (atât cele internaţionale, cât şi cele româneşti, atât cele care au în spate agenţii de turism, cât şi cele care nu) compară în timp real tarifele şi le oferă pe cele mai optime sau, în cazul transportului, asigură cele mai rapide şi eficiente conexiuni.

 

Social media este din ce în ce mai importantă. Avem Facebook, Instagram dar şi alte platforme, de unde turiştii îşi pot transmite fotografiile, filmările live şi impresiile în timp real. Pe internet pot fi găsite acum miliarde de fotografii cu toate destinaţiile, structurile de cazare etc. Dacă vreun obiectiv atrage sau dacă, dimpotrivă, apare vreo problemă, se găseşte imediat un turist care să transmită de la faţa locului… Avem Google Street View, unde turiştii poţi călători virtual şi se pot familiariza cu diversele destinaţii, oraşe etc., avem filmări cu drone, vizite virtual 3D ale diverselor obiective, webcam-uri instalate în diverse puncte turistice.

 

Turiştii sunt din ce în ce mai grăbiţi în a-şi rezerva produsul turistic, dar, în acelaşi timp, şi din ce în ce mai precauţi, în sensul că îşi aleg cu atenţie din ce în ce mai mare agenţia de turism sau furnizorul de servicii.

 

Ca modalitate de informare dar şi ca platformă de rezervări, smart phone-ul este din ce în ce mai utilizat şi în România (peste 50%), iar site-urile agenţiilor de turism, dar şi ale hotelurilor şi transportatorilor trebuie să fie optimizate pentru aceste device-uri, dacă vor să rămână competitive.

 

Pe de altă parte, din ce în ce mai mulţi turişti caută oferte speciale şi rezervă din timp, gen early booking. Booking.com şi alte sisteme de rezervări şi promovare au oferit o paletă mai mare de opţiuni tinerilor şi oamenilor de afaceri, mai ales pentru deplasări pentru distanţe scurte şi medii.

 

După cum spuneam mai devreme, informaţia circulă din ce în ce mai repede, iar rezervările, de asemenea, se pot derula foarte rapid. Turiştii devin, de multe ori, proprii consultanţi şi ştiu deja ce doresc să viziteze, în momentul în care ajung la o agenţie de turism sau când accesează un site cu sistem de rezervări. Fireşte, agenţia garantează siguranţa şi oferă cele mai avantajoase forme de transport şi transfer, însă turistul ştie, măcar în mare parte, ce doreşte. Internetul îi oferă cel puţin o sursă de documentare nelimitată.

 

Un avantaj este, în prezent, că în din ce în ce mai multe locuri din lume există conexiune internet – WiFi, iar comunicaţiile sunt, astfel, din ce în ce mai facile.

 

Tinerii apelează din ce în ce mai mult la tehnologie şi doresc independenţă, iar familiile şi turiştii trecuţi de 45-50 de ani doresc în continuare turism organizat, apelând la agenţiile de turism.

 

Oricum, cert este că datorită tehnologiei avansate, industria turistică a avut în general de câştigat! Numărul de turişti creşte exponenţial, de la an la an, pe plan internaţional, dar şi la nivelul României.

 

Noile tehnologii au spart bariera tarifelor pentru transport, comunicaţii, informaţie, cazare, dar au şi generat astfel o competiţie mai mare, un adevărat “război” turistic între destinaţii, firme etc.

 

Iar schimbarea se află încă la început!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *